Filmer från 2011 – Del 1

(Film)

Jag har hade tänkt att bjuda på tre korta recensioner.

Pirates of the Carabbean: On Stranger Tides
Kapten Jack Sparrow (Johnny Depp) är tillbaka och är på jakt efter ungdomens källa. Med på resan har han bl.a. Angelica (Penelope Cruz), Svartskägg (Ian McShane); och Barbarossa (Geoffrey Rush) som hänger efter. Under deras äventyr får vi se några actionscener med svärd, Johnny Depps svamlande karaktär och en helt värdelös Penelope Cruz. Jag vet inte vad ni tycker, men senaste Pirates filmen kändes ”mättad”; det gör inte siutationen bättre för denna film. Visst har man bytt ut Kiera Knightley mot Penelope Cruz, men det räcker inte. Filmen känns omotiverad och det är, i princip, Rush och Depp som lyckas hålla uppe det sjunkande skeppet.
Betyg: 1.5/5

Rise of the Planet of the Apes

Då var det dags igen för fantasilösa Hollywood att gräva upp en kult-filmserie: Apornas Planet. Klassikern med Charlton Heston är helt oslagbar som kult sci-fi, därför tror jag man ska hålla sig borta från att göra nya filmspelningar. Dock är denna film löst baserad på Conquest of the Planet of the Apes som handlar om själva upprinnelsen till apornas frammarsch. Ett företag som experimenterar ny medicin på apor lyckas hitta en medicin som ökar apornas intelligensnivå, projektet läggs ned efter ett fjasko med en apa som rymmer men blir skjuten. Barnet till denna apa, som får namnet Caesar, tas han om av en forskare (James Franco). Denna apa får växa upp och blir ovanligt intelligent, efter några missöden hamnar Caesar hos Will (James Franco) och börjar smida planer och lära andra apor. Till en början så är filmen rätt så engagerande, John Lithgow har några bra scener, men efter ett tag blir det helt ofattbart dåligt och besvikelsen är ett faktum.
Betyg: 2/5

Bad Teacher
Av dessa tre filmer skulle jag aldrig kunna gissa på att jag skulle gilla denna Cameron Diaz-komedi bäst. Eftersom jag allt för ofta ogillar Cameron Diaz och hennes låtsas komedier/actionfilmer/dramafilmer, så var mina förväntningar låga. Men filmen är inte dålig. Diaz spelar en totalt oengagerad och ytlig lärare som drömmer om bröstförstoringar och låter barnen se på film istället för att lära sig. Snart börjar det skära sig mellan henne och en annan lärare (Lucy Punch, som verkligen höjer upp filmen med sitt ljusröda hårsvall); avundsjuka blandas med hämnd i en rätt så smårolig intrig.
Betyg: 3/5

Dn1,
SvD1,