Recension: Gunilla Bergensten – Konsten att vara otrogen på Facebook (2010)

(Litteratur)

Jag vet inte riktigt om denna bok är menad för sådana som mig; det är kanske ett konstigt påstående, men jag förstår inte den här intrigens storhet. Det finns inte mycket som jag gillar med Bergenstens, ändå tappra, försök till ett relationsdrama med lite modern touch (läs: Facebook). Finns det för få komplexa relationsdramer om relationer på internet?

Romanen handlar om Tove som lever i ett äktenskap på tomgång. Hennes man, Fredrik, och Tove vill men har inte fått något barn; paret flyttar och Tove tvingas jobba som frilans i reklambranschen. Hon söker och hittar en gammal vän från längesedan på Facebook och. Plötsligt blir hon nästan som besatt för att hitta anledningar till att träffa denna nygamla manliga vän. Men jag tycker att hela relationsdramat saknar djup och komplexitet, för jag kan själv se flera möjligheter med att skriva om relationer på internet, dess egentliga betydelse, komplexiteten osv. men jag tycker att Bergensten tappar den djupare delen av den elektroniska relationen och så blir det en ”normal”, ytlig, dramasoppa av allt.

Men som jag skrev i början så tror jag inte denna bok passar mig, den passar mig lika mycket som ”Elsas mode” av Sofi Fahrman gjorde, inte alls alltså. En av anledningarna kan vara mina förväntningar att få läsa en djupgående internet-relationsdrama, men som visade  sig vara likt vanlig mainstreamlitteratur. En annan kan vara mörkerläggningen eller ignoransen mot dagens digitala möjligheter som Bergensten visar upp i sin bok, det är inte svårt att få tag på adresser (ratsit någon?), om en uppdatering på Facebook sägs vara fyndig ska den vara fyndig, in absurdum; utan att vilja gå till attack mot Bergenstens ålder så kanske det, för mig, hade känts bättre med en författare som är mer (eller extremt) hemma med internet och dess möjligheter. Min fråga kvarstår: finns det några böcker som går in på internetrelationernas djup och betyelse eller är detta så nära vi hittils kan komma?

Betyg: 2/5

Adlibris1,2,3,
Bokus1,2,3,