Ny befogad utgåva av Metropolis (1927)!

Filmen ”Metropolis” (regi: Fritz Lang) kom ut 1927 och är vad man kallar en science-fiction film. Den handlar om en tidsobestämd framtid där staden Metropolis utgör en slags ”orwellsk” (från författaren George Orwell) och utopisk värld; rika och vetenskapsmän (s.k. ”thinkers”) kan frossa i allt gott och arbetarklassen… arbetar. En dag när rikesonen Freder Fredersen (Gustav Frölich) följer efter en kvinna mot områden som han aldrig sett förut får han se den hemska sanningen om vilka som håller stadens maskineri igång; vanliga människor. Freder vill hjälpa dessa människor, men hans fader, Joh (Alfred Abel), som är Metropolis skapare vägrar att se sitt livsverk förstöras. Joh slår sig ihop med en uppfinnare för att förhindra en revolution och ett system där total anarki får löpa amok.


(Joh, skaparen av staden Metropolis)

Sci-fi är egentligen ingen genre som jag är speciellt förälskad i, det finns max 4 filmer som är riktig sci-fi som skulle platsa på min topp 30 lista. De två första är Kubricks ”2001” (1968), den andra och tredje är nog Tarkovskys filmer ”Stalker” (1979) och ”Solyaris” (1972) och den fjärde blir ”Metropolis” (1927). Vad är det som gör att en 84 årig film slår sci-fi filmer från 80-talet till idag? Jag brukar förespråka att effekter och miljö inte behöver vara viktigt för att en film ska vara bra. Se på ex. Triers ”Dogville” (2003) som utspelar sig på en tom scen eller ”12 angry men” (1957) som utspelar sig i ett enda rum. Då betyder manuset och skådespeleriet så extremt mycket att bara fascinationen över att manusförfattaren eller skådespelaren lyckas ro hem filmen i land blåser en av stolen. Men med ”Metropolis” så spelar inte detta roll. Miljöerna är storslagna, episkt magnifika och häpnandsväckande! Jag ser hellre på miljöerna i ”Metropolis” än vad som visas i många av dagens sci-fi filmer; det är tysk expressionism på högvarv och anabola steroider. Effekterna är också det absolut det bästa du kan få från 20-talet. Det jag vill komma fram till är en slags känsla av att: nu ska gammelfarfar visa vad han går för och istället för att bli utskrattad så levererar han gång på gång!


(Miljöerna i Metropolis skapar andnöd! Tänk er att detta gjordes för 84 år sedan och står au pair med dagens filmer)

Anledningen till att jag tar upp ”Metropolis” är att det förra året släppes en helt fantastisk, ultimat(!), utgåva på dvd och blu-ray. Under flera år så har vi filmsamlare/historiker/galningar etc. fått stå ut med total anarki på marknaden. Filmen finns nämnligen i så många versioner, alla har olika speltid, alla har olika filmmusik och vissa versioner är bättre restaurerade än andra. ”Metropolis” har heller aldrig varit fullständig för den moderna publiken, allt för ofta har det funnits klipp och, av tiden, försvunna scener vilket har gjort delar av handlingen osammanhängande och ologisk. Men äntligen efter flera år av anarki så har man äntligen lyckats få tag på så pass många nya scener, bl.a. från ett arkiv i Buenos Aires, att det är dags för ett ultimat dvd/bluray-släpp. Det handlar alltså om ca 25 minuter extra speltid, som bidrar med att få ett slut på vissa ologiska scener och händelser. För filmhistoriker och filmälskare är detta helt sensationellt! Tyvärr så är det, trots dessa 25 extraminuter, inte en fullständig utgåva och om jag får vara lite deterministisk i all denna glädje så tror jag aldrig att vi får se en fullständig utgåva, men att den nya utgåvan kan vara det närmaste vi någonsin kan komma!

Som en stor bonus så har även denna nya utgåva en nyinspelning av Gottfried Huppertz originalkomposition till filmen!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: