Universals missförstådda monster – Frankenstein (1931)

Universal heter filmbolaget som under 20, 30 och 40-talet bombarderade oss med skräckfilmer. Universals kanske mest kända film-”monster” (tillsammans med Dracula) är Frankensteins monster. Filmen från 1931 har fått inspiration från Mary Shelleys fantastiska roman ”Frankenstein or the Modern Prometheus”; hur berättelsen om Frankenstein kom till är ju en berättelse i sig; där Mary Shelley, Lord Byron, Polidori m.fl. var instängda i Villa Diodati, under några dagar år 1816 (”året utan sommar”) och valde att ha några härliga nätter där de reciterade poesi och skräckberättelser från bl.a. ”Fantasmagoriana”, med inspiration hämtade från dessa skräckberättelser så skrev och framförde sällskapet sina egna, nya berättelser och däribland Frankenstein. (En annan känd berättelse som har sitt upphov från dessa dagar var ”The Vampyre” av Polidori)


En av de större skillnaderna mellan Universals filmatisering och romanen är själva scenen där kadavret får liv. I boken är det en väldigt vag beskrivning av hur monstret får liv; man kan kanske gissa sig till att det handlar om svart magi eller något livselixir; i filmatiseringen så är det blixtrar och elektriska impulser. Shelleys mästerverk innehåller så många flerdimensionell med massvis av vinklar (Faust, prestationsmani, människan som vill efterlikna gud m.m.) vilket har gjort att berättelsen blivit tidlös.


”With an anxiety that almost amounted to agony, I collected the instruments of life around me, that I might infuse a spark of being into the lifeless thing that lay at my feet. It was already one in the morning; the rain pattered dismally against the panes, and my candle was nearly burnt out, when, by the glimmer of the half-extinguished light, I saw the dull yellow eye of the creature open; it breathed hard, and a convulsive motion agitated its limbs.” – Ur Frankenstein or the Modern Prometheus av Mary Shelley

 

Som med alla fantastiska skräckromaner så skulle det framföras på teaterscenen; det dröjde inte länge innan teatermanusen började framföras på alla möjliga platser. Den teaterversion som fick mest inflytande på Universals film var Peggy Weblings manuskript från 1927; där spelade Hamilton Deane monstret. Det intressanta med Deanes framförande var munderingen. Vi är vana att se monstret i Boris Karloffs version; här så var monstret mer likt sin skapare, fast större. Detta var en vanlig tolkning av berättelsen under slutet av 1800-talet/början av 1900; spegelbilden, lite Jekyll & Hyde.

 


(Boris Karloff som Frankensteins Monster, från Frankenstein 1931)

Självklart så var det Universals önskan att storstjärnan Bela Lugosi, som nyligen hade nått toppen av sin karriär med Dracula, skulle spela monstret. Men Bela ansåg att det sensuella och mystiska med Dracula, och därmed det sensuella och mystiska med han själv, skulle försvinna. Så istället gick jobbet till den då rätt så okände Boris Karloff. Jack Pierce, som skapade all skräckfilmssminkning åt Universal, är ansvarig för monstrets utseende; en syn vi aldrig kommer glömma. Det tog ca tre timmar att få på sig den extrema sminkningen (även tre timmar att få av den); man kan bara tänka sig hur drygt och krävande det var för Karloff! Själva utstyrseln på monstret är ju väldigt ”tungt” med stora kläder och platåliknande skor; vilket kan jämföras med Draculas finkläder och kappa.

 

Trots allt slit så fick inte Karloff vara förstanamnet på affischerna; utan det var Colin Clive (Dr. Frankenstein) som fick ”top-billing”. Clive var en väldigt speciell skådespelare som drog in sitt eget personliga kaos i sina karaktärer, någonting vi kan skymta i filmen; Edward Van Sloan gör en liknande roll som han gjorde i Dracula (Van Helsing) som en vetenskapsman/doktor med lösningar. En annan som även medverkat i Dracula och återkommer i Frankenstein är Dwigt Frye som spelade Renfield i Dracula och Fritz i Frankenstein (intressant är att Fritz inte finns med i Mary Shelleys bok, utan är hämtad från en av alla teaterversioner av Frankenstein). En gedigen rollista alltså!


(Charles Ogle som Frankensteins Monster, från 1910)

Dock så är inte Universals filmatisering av Shelleys berättelse den första; 1910 så gjorde Thomas A. Edisons filmbolag en kortfilms filmatisering med Charles Ogle i rollen som monstret. Den går att se gratis på youtube: här.

Universal gjorde flera uppföljare till succén; varav Bride of Frankenstein (1935) når upp till samma kvalité och lyckas vara bättre på vissa punkter! De övriga uppföljarna från Universal är: Son of Frankenstein (1939), The Ghost of Frankenstein (1942), Frankenstein Meets the Wolf Man (1943), House of Frankenstein (1944), Abbott and Costello Meet Frankenstein (1948).

 

Personligen anser jag att Frankensteins monster, till skillnad från Dracula, är en missförstådd och sympatisk karaktär. Dracula är hänsynslös, rå och brutal, men även på något sätt väldigt sensuell (i vissa skepnader); medan Frankensteins monster är en extremt tragisk figur; monstret bad inte om att få ”födas”, han blev skapad utan någon som helst tanke på konsekvenserna och på grund av hans utseende, vilket inte var hans eget fel, så ser folk honom som ett monster. Monstret är i själva verket offret i denna tragiska berättelse; han är lite som ett barn, förstår kanske inte allting, kan inte lägga ihop ett och ett; men vill väl. Hans önskan är att få leva, att behandlas som en jämlike och inte ett monster; det är vi som skapar monstret efter våra preferenser men kanske är det vi som är monster?

 


2 responses to “Universals missförstådda monster – Frankenstein (1931)

  • Kickis

    Åh, så väldig bra och intressant skrivet! Vill se om filmerna bums! Kram!

    • William C. Woxlin

      Tackar! =) Ja; Universals skräckfilmer är helt underbara; där Dracula (1931) och Fantomen på Operan (1925) är bäst, enligt mig =) Kram!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: