Borlänge – Stockholm tur/retur filmer

Hur kan man slösa bort en tågresa på bästa sätt? Jo se på film!
Här kommer två filmer som jag såg på tågresan till och från Stockholm; samt en snabb/kort recension över båda…

Retur: Black Jack (1990, Colin Nutley)
Den här nutida svenska kultfilmen banade väg för dansbandet med samma namn (Vem kan inte sjunga refrängen i ”Inget stoppar oss nu”?). Jag vet inte vad det är men Helena Bergström lyckas alltid fånga min uppmärksamhet; hon lyckas alltid utstråla någon slags elegans i skådespelandet, vilket jag kan tycka att många svenska skådespelerskor saknar. Filmen handlar om ett dansbandstokigt gäng (fantastiskt spelade av Johannes Brost, Reine Brynolfsson och Jan Mybrand), danbandet Black Jack och storstadstjejen Ingrid (Helena Bergström). Colin Nutley lyckas verkligen fånga den fantastiska atmosfären i en dansbandslokal; intrigerna, romansen, groupies, fylla m.m. Det roliga är att man känner igen sig väldigt mycket i atmosfären, fast då som tonåring på discon och liknande (dessutom har jag ju varit med i musiksvängen med mitt band och trots att det inte är dansband jag spelar, så är det en väldigt liknande atmosfär; ja jag har även tackat nej till skivkontrakt och turné i USA så…). Sedan är det fantastiskt att Nutley lyckas få fram den halv-sanna tesen om att ”snälla killar får inga tjejer”, ur ett mycket intressant perspektiv.

Tur: I am Dina (2002, Ole Bornedal)
Oj, oj, oj… Jag vet inte riktigt vart jag ska börja; den här filmen är… helt fantastisk! Hade jag sett den innan hade den solklart hamnat på min Topp 10-lista över dramafilmer. Marie Bonnevie spelar Dina, som efter en förstörd/traumatisk uppväxt får en väldigt förvriden bild av hur verkligheten fungerar. Hennes räddning blir musiken, något som hon behärskar allt för väl. Maria Bonnevie gör nog sin livs roll i den här filmen; hon lyckas verkligen förmedla den sinnesförvirring som Dina har; hennes intensiva ögon i kombination med ett väldigt oskuldsfullt yttre ökar den dominanta styrka och bestämdhet som Dina förmedlar till alla runt omkring sig. Det är mycket intressant att se ett sådant starkt kvinnorporträtt, då det finns så pass få. Men även Bonnevies motspelare (Depardieu, Eccleston, Mikkelsen m.fl.) gör helt fantastiska rolltolkningar! Jag förstår inte hur jag har kunnat missa den här filmen innan, men stort tack och stor kram till Matilda som fick mig att se den! Denna film har absolut högsta betyg på skalan!

4 responses to “Borlänge – Stockholm tur/retur filmer

• Tanten

Klockrent, igen! Två av de bästa filmerna som gjorts! Sett båda många gånger. Givetvis tillsammans med M. Kram!